Adolescence & New 21st Century Information and Communication Technologies: Development of cognitive interest

Authors

Stela Aparecida Damas da Silveira
Centro Estadual de Formação dos Profissionais da Educação de Roraima/CEFORR
Jaci Lima da Silva
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima/IFRR
Marcela Marques Monteiro
Faculdades Cathedral

Keywords:

Education, Technologies, Cognitive development, Adolescence

Synopsis

The correlations between cognitive development in adolescence and technologies have been studied in recent decades, based on new discoveries of neuroscience and the introduction of Information and Communication Technologies (ICT) in formal education. The breakthroughs in the adolescent brain, driven by technological advancement, enable parents and educators to understand in what ways technologies can foster the development of cognitive interest. This is a controversial discussion that questions the positive and negative aspects of this relationship. In this study, we intend to demonstrate the contributions of ICT used in education to the development of cognitive interest of adolescents, without disregarding socio-emotional aspects that also interfere in the relationship school, students and learning. From the Critical Discourse Analysis (ADC), we analyze the didactic material used by the Educational Technology Center in Roraima (NTE / RR). The NTE / RR responsible for the continuing education of teachers, aiming to detect relevant theoretical and practical aspects on the theme of the development of cognitive interest of adolescents, and the relationship of this learning with the construction of their school practices, which include technologies. Also at this stage, we outline the perspectives for the learning process from the use of ICT in schools, correlating them in a convergent manner with the development of cognitive interests of adolescents.

Chapters

  • PARTE I
  • ADOLESCÊNCIA E DESENVOLVIMENTO COGNITIVO
  • INFLUÊNCIAS DO DESENVOLVIMENTO SOCIOEMOCIONAL DO ADOLESCENTE NA APRENDIZAGEM
  • OS ADOLESCENTES E AS TECNOLOGIAS
  • PARTE II
  • CONTRIBUIÇÕES DA UTILIZAÇÃO DAS TIC NAS ESCOLAS PARA O DESENVOLVIMENTO DO INTERESSE COGNITIVO DOS ADOLESCENTES, ESTUDANTES DE ENSINO MÉDIO EM BOA VISTA, RORAIMA
  • PERFIL DOS ADOLESCENTES PESQUISADOS
  • DADOS DO CENSO ESCOLAR DO ESTADO DE RORAIMA/2015
  • ANÁLISE DAS ENTREVISTAS COM GESTORES E PROFESSORES DAS ESCOLAS PÚBLICAS DE ENSINO MÉDIO DA CAPITAL
  • Entrevistas com professores
  • Os obstáculos encontrados
  • As práticas sociais
  • A ordem social
  • Análise interacional do discurso
  • MUDANÇAS POSSÍVEIS PARA SUPERAR OS OBSTÁCULOS
  • Análise do material obtido nas entrevistas com gestores
  • Análise interacional do discurso sobre o interesse dos estudantes
  • A ordem social e as mudanças possíveis na superação dos obstáculos
  • Reflexão sobre a análise de entrevistas com gestores
  • ANÁLISE DO MATERIAL DIDÁTICO UTILIZADO PELO NTE/RR NOS CURSOS DE FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES
  • INTRODUÇÃO À EDUCAÇÃO DIGITAL
  • O interesse cognitivo dos adolescentes: aspectos físicos e psicossociais
  • O ensino
  • A aprendizagem
  • REFLEXÃO SOBRE A ANÁLISE DO MATERIAL DIDÁTICO
  • Elaborações de projetos
  • Eixo: Projeto
  • Eixo: Currículo
  • Eixo: Tecnologia
  • REFLEXÃO SOBRE A ANÁLISE DO CURSO DE ELABORAÇÃO DE PROJETOS
  • PARTE III
  • PERSPECTIVAS PARA O DESENVOLVIMENTO DO INTERESSE COGNITIVO DOS ADOLESCENTES A PARTIR DA UTILIZAÇÃO DAS TICs NA ESCOLA
  • EM RELAÇÃO AO INTERESSE DOS ADOLESCENTES PELA ESCOLA
  • EM RELAÇÃO À ÉTICA E À CONSTRUÇÃO DE VALORES NA ADOLESCÊNCIA
  • A IMPULSIVIDADE E O AUTOCONTROLE NA ADOLESCÊNCIA
  • ADICÇÃO NA ADOLESCÊNCIA
  • OS ADOLESCENTES E AS EMOÇÕES
  • PROCESSAMENTO COGNITIVO EFICIENTE NA ADOLESCÊNCIA
  • RACIOCÍNIO MAIS SOFISTICADO NA ADOLESCÊNCIA
  • CONSTRUÇÃO DO RACIOCÍNIO ABSTRATO NA ADOLESCÊNCIA
  • A ADOLESCÊNCIA E A CAPACIDADE DE ELABORAR PROPOSTAS, CONSTRUIR TEORIAS E REFLETIR SOBRE ELAS
  • A ADOLESCÊNCIA E O PROCESSO DE ELABORAÇÃO DE HIPÓTESES
  • O DESEJO DE PARTICIPAÇÃO DO ADOLESCENTE
  • A BUSCA PELA IDENTIDADE PESSOAL
  • APEGO AOS GRUPOS SOCIAIS
  • ADOLESCÊNCIA E LETRAMENTO
  • VELOCIDADE DO PENSAMENTO E DE COMUNICAÇÃO
  • A ATENÇÃO NA ADOLESCÊNCIA
  • DESENVOLVIMENTO DO CONTROLE INIBITÓRIO
  • GERENCIAMENTO DA MEMÓRIA DE TRABALHO NA ADOLESCÊNCIA
  • CONSIDERAÇÕES FINAIS
  • REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stela Aparecida Damas da Silveira, Centro Estadual de Formação dos Profissionais da Educação de Roraima/CEFORR

Has POST DOC in Education by the State University of Roraima (UERR / CAPES). PhD in Political Science - Concentration Area in Political Development - Economic and International Insertion in the Amazon, Federal University of Rio Grande do Sul - UFRGS / UFRR (2014). Has a Master's degree in Economics - concentration area in Economic Development and Integration, also from UFRGS / UFRR (2010). She is a Specialist in Psychopedagogy at the Tuiuti University of Paraná -UTPR (2003) and in Teaching Methodology at the Faculty of Human and Social Sciences of Curitiba-IBPEX (1997). She holds a degree in Pedagogy from the Federal University of Paraná-UFPR (1995). His research is related to education, neuroscience, youth human development. She works as a teacher in Lato Sensu Specialization courses. She was Secretary of Education of Boa Vista-RR, for seven years. Currently coordinates Psychopedagogical Center of the Faculty Cathedral in BoaVista-RR, is a member of the Higher Council of the Institution - CONSEPE and the Research Ethics Committee-CEP-Cathedral. It belongs to the Administrative Technical Board (Educational Guidance) of the State Secretariat of Education-SEED / RR. He heads the State Center for Training of Education Professionals in Roraima-CEFORR and is a member of the State Board of Education-CEE / RR.

Downloads

Published

April 23, 2020

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Details about the available publication format: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-85-61924-26-3

Date of first publication (11)

23/04/2020

How to Cite

SILVEIRA, Stela Aparecida Damas da; SILVA, Jaci Lima da; MONTEIRO, Marcela Marques. Adolescence & New 21st Century Information and Communication Technologies: Development of cognitive interest. [s.l.] : UERR Editions,2020. DOI: 10.24979/uerr.edicoes.17. Disponível em: https://edicoes.uerr.edu.br/index.php/inicio/catalog/book/17. Acesso em: 21 nov. 2024.