Didactic sequences for Science teaching (Vol. II)

Authors

Juliane Marques de Souza
Roraima State University/UERR
https://orcid.org/0000-0001-8586-3830

Keywords:

Education, Teaching, Science teaching, Didatic sequences

Synopsis

The articles shared in this work present clarity and maturity in the choice of theoretical and methodological references, uniting theory and research methodology. Along the lines it is possible to identify the authors' approach to understand and apply different theories and / or methodologies in their research, such as: the Social Cognitive Theory (Albert Bandura), the Theory of Meaningful Learning (David Ausubel), the Three Moments Pedagogical (Demétrio Delizoicov and José André Angotti), among others. A book that presents content and quality in the right measure to be both a pleasant and highly instructive reading.

Chapters

  • Chapter 1
    A Feira do Produtor Rural e a área verde escolar como espaços educativos para abordar a educação ambiental e cidadania com professores e alunos da Escola Estadual Oswaldo Cruz, Boa Vista-RR
  • Chapter 2
    Ensinando ciências com recursos táteis: uma aula inclusiva para estudantes cegos
  • Chapter 3
    O Método Davis com aporte na Teoria de Ausubel para alunos disléxicos no ensino fundamental
  • Chapter 4
    Aprendizagem de equações do 1o grau a partir da Atividade de Situações Problema: um modelo didático fundamentado na Teoria de Formação por Etapas das Ações Mentais e dos conceitos de Galperin
  • Chapter 5
    Sequência Didática integrando um aplicativo no estudo da matéria, energia e mudanças de estado físico à luz dos princípios de David Ausubel para alunos do ensino médio
  • Chapter 6
    Histórias em quadrinhos incluída em uma sequência didática fundamentada nos princípios da Teoria da Aprendizagem Significativa para o estudo de funções inorgânicas
  • Chapter 7
    A experimentação aliada à resolução de problemas em uma sequência didática para a promoção da aprendizagem significativa no estudo de soluções
  • Chapter 8
    Classificação dos seres vivos: sequência didática para o ensino fundamental baseada na Teoria da Aprendizagem Significativa e no Modelo Rotacional
  • Chapter 9
    Resolvendo problemas matemáticos de adição e subtração para desenvolver a criatividade das crianças no Ensino Fundamental
  • Chapter 10
    Práticas e fatores na perspectiva da alfabetização científica: experimentação investigativa em sala de aula
  • Chapter 11
    Alfabetização ecológica e o Ensino por Investigação na disciplina de biologia em uma turma de Ensino Médio na Amazônia
  • Chapter 12
    Guia didático de atividades: orientações e proposta metodológica dos Três Momentos Pedagógicos com abordagem na alfabetização científica no Ensino Fundamental anos finais

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliane Marques de Souza, Roraima State University/UERR

Professor of the Biological Sciences Course at the State University of Roraima and the Professional Master's Degree in Science Teaching at the same University; Bachelor (2009) and Degree in Biological Sciences from the Federal University of Rio Grande do Sul (2006). Master in Rural Development by the Postgraduate Program in Rural Development - (PGDR) by the Federal University of Rio Grande do Sul (2009); Master in Paleontology - Paleobotany by the Post-Graduate Program in Geosciences (PPGGEO) at the same university (2008). PhD in Paleontology from the Federal University of Rio Grande do Sul (2013). She did postdoctoral studies at the Birbal Sahni Institute of Palaeobotany, India (2015). She is a reviewer of the journal ARETË (UFAM) and a member of the editorial board of the Bulletin of the Integrated Museum of Roraima (BolMIRR). Currently she has been dedicated to projects for the scientific dissemination of Paleontology in the state of Roraima, as well as projects for the study and description of the meso-cenozoic flora of the Tacutu sedimentary basin.

Ivanise Maria Rizzatti

Graduated in Bachelor of Chemistry (2000) and in Technological Chemistry (2000), Degree in Chemistry (2002) from the Federal University of Santa Catarina, Master's Degree (2002) and Doctorate (2007) in Chemistry from the Federal University of Santa Catarina. Permanent professor of the Amazon Network of Education in Science and Mathematics - REAMEC. He has experience in the area of Chemistry, acting mainly in the following subjects: teaching chemistry, non-formal spaces, scientific dissemination, science fairs, environmental education, inclusive chemistry teaching, science teaching, analysis of metals in water and monitoring of indicators for water quality. Assistant Coordinator of Professional Education Programs at CAPES, 2018-2022 management.

Capa do livro "Sequências didáticas para o ensino de ciências"

Downloads

Published

July 27, 2021

Details about the available publication format: Printed book

Printed book

ISBN-13 (15)

978-65-89203-12-4

Physical Dimensions

14mm x 21mm

Details about the available publication format: PDF

PDF

ISBN-13 (15)

978-65-89203-13-1

How to Cite

SOUZA, Juliane Marques de; RIZZATTI, Ivanise Maria. Didactic sequences for Science teaching (Vol. II). [s.l.] : UERR Editions,2021. v. Volume 2 DOI: 10.24979/uerr.edicoes.50. Disponível em: https://edicoes.uerr.edu.br/index.php/inicio/catalog/book/50. Acesso em: 21 nov. 2024.