Indigenous Teachers: Life memories, reports and experiences with differentiated education in the State of Roraima

Authors

Stela Aparecida Damas da Silveira
Centro Estadual de Formação dos Profissionais da Educação de Roraima/CEFORR
https://orcid.org/0000-0002-8577-6478
Edson Damas da Silveira
Universidade Estadual de Roraima/UERR
Isabella Coutinho Costa
Roraima State University/UERR
https://orcid.org/0000-0002-2586-8928

Keywords:

Ensino, Educação, Indígena, Professores, Memórias

Synopsis

In this volume, we present texts by teachers from the Macuxi, Waiwai, Ye'kwana and Wapishana ethnic groups who symbolically represent the linguistic diversity of Roraima, the second Brazilian state with the largest proportional indigenous population in Brazil. We invite you, the reader, to follow us on this journey of meeting the indigenous teachers of Roraima and learning together with them. We also want to warn you that in the texts of this volume, as well as the first one, you will come across a language that is sometimes subjective and individual, which refers to the authors' own experiences with the Portuguese language, often recognized by them as a great difficulty, if not the greatest. For this reason, in this volume we also chose to respect the methodology followed by each author, limiting ourselves to correcting only formal errors in spelling and textual coherence.

Chapters

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Stela Aparecida Damas da Silveira, Centro Estadual de Formação dos Profissionais da Educação de Roraima/CEFORR

Possui POST DOC em Educação pela Universidade Estadual de Roraima (UERR/CAPES). É Doutora em Ciência Política - área de concentração em Desenvolvimento Político-Econômico e Inserção Internacional na Amazônia, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS/UFRR (2014). Possui Mestrado em Economia - área de concentração em Desenvolvimento e Integração Econômica, também pela UFRGS/UFRR (2010). É Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Tuiuti do Paraná - UTPR (2003), em Metodologia do Ensino pela Faculdade de Ciências Humanas e Sociais de Curitiba - IBPEX (1997) e em Neuroaprendizagem, pela Universidade Pitágoras Unopar - Unopar (2020). É graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (1995). Suas pesquisas estão relacionadas com a educação, educação escolar indígena, neuroaprendizagem e desenvolvimento cognitivo. Atua como professora em cursos de Especialização Lato Sensu. Foi Secretária de Educação do Município de Boa Vista - RR, por sete anos. Coordenou o Núcleo Psicopedagógico da Faculdade Cathedral em Boa Vista - RR, por seis anos, atuando como membro do Conselho Superior da Instituição - CONSEPE e do Comitê de Ética em Pesquisa - CEP-Cathedral. Foi membro do Conselho Estadual de Educação - CEE/RR, sendo Vice-Presidente da Câmara da Educação Superior. Pertence ao quadro técnico administrativo (Orientação Educacional) da Secretaria Estadual de Educação - SEED/RR. Dirige o Centro Estadual de Formação dos Profissionais da Educação em Roraima - CEFORR, desde 2016.

Edson Damas da Silveira, Universidade Estadual de Roraima/UERR

Membro aposentado do Ministério Público do Estado de Roraima (MPRR). Procurador de Justiça. Foi Presidente da Associação dos Membros do Ministério Público do Estado de Roraima, Vice Presidente Regional da Confederação Nacional do Ministério Público (CONAMP), Corregedor Geral do Ministério Público de Roraima e Procurador Geral de Justiça por dois mandatos consecutivos. Fez parte como membro eleito do Conselho Superior do MPRR e do Conselho Fiscal da Associação do Ministério Público do Estado de Roraima. Coordenou ainda o Grupo de Atuação Especial de Minorias e Direitos Humanos dentro do MPRR (GAEMI-DH), bem como a Coordenadoria de Recursos perante os Tribunais (CRT). Possui graduação em direito pela Faculdade de Direito de Curitiba, especialização em Desenvolvimento Regional Sustentável pela Universidade Federal de Roraima (UFRR) e mestrado em Antropologia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Possui também Mestrado e Doutorado em Direito Socioambiental pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR). Realizou estágio pós-doutoral em Direitos Humanos pela Faculdade de Direito da Universidade de Coimbra - Portugal. Professor de direito na Universidade Estadual de Roraima (UERR), bem como docente permanente no Mestrado Profissional em Segurança Pública, Cidadania e Direitos Humanos da mesma Instituição. Tem experiência nas áreas ambiental, indígena e agrária, com ênfase na abordagem plural da jusdiversidade e interlegalidade Amazônicas. Em razão do exercício profissional de quase 30 anos em Território Amazônico, funcionou como mediador em conflitos territoriais e socioambientais na mesma região, assim como oficiou em processos tramitando nos Tribunais Superiores na Cidade de Brasília. Atualmente integra a Comissão de Direito e Defesa dos Povos Indígenas junto à Ordem dos Advogados do Brasil - Seccional Roraima.

Isabella Coutinho Costa, Roraima State University/UERR

Professor of Linguistics at the State University of Roraima. Graduated in Letters / Literature, and lato sensu postgraduate in teaching / learning languages and literature by the Federal University of Roraima. She holds a Master's and PhD in Linguistics from the Federal University of Rio de Janeiro, an area of concentration in Brazilian Indigenous Languages. She has research on the Caribbean languages spoken in Roraima, especially the Ye'kwana language. His research interests also include teaching first and second languages, acquisition, production of teaching materials for language teaching and production of teaching material for literacy.

Downloads

Published

August 31, 2023

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-65-89203-37-7

How to Cite

SILVEIRA, Stela Aparecida Damas da; SILVEIRA, Edson Damas da; COSTA, Isabella Coutinho. Indigenous Teachers: Life memories, reports and experiences with differentiated education in the State of Roraima. [s.l.] : UERR Editions,2023. v. Volume II DOI: 10.24979/uerr.edicoes.99. Disponível em: https://edicoes.uerr.edu.br/index.php/inicio/catalog/book/99. Acesso em: 7 sep. 2024.