Between welcome and construction of learning: Students

Authors

Cora Elena Gonzalo Zambrano (ed)
State University of Roraima image/svg+xml
https://orcid.org/0000-0001-7617-2704
Jairzinho Rabelo (ed)
State University of Roraima image/svg+xml
https://orcid.org/0000-0002-5977-1948

Keywords:

Reception; Teacher Training; Experience Report

Synopsis

The objective of this book is to present some of the results obtained in the Teacher Training Program for the Reception of Migrants, an extension project developed by professors of the Languages ​​course at the State University of Roraima, in partnership with the State Department of Education. With the purpose of training basic education teachers to develop and adapt projects, activities and teaching materials that enable the linguistic reception of migrant students, the program offered basic knowledge about linguistic reception and language teaching in multilingual contexts; discussed theoretical issues related to language teaching from a multilingual and multicultural perspective; provided opportunities for reflection on plural approaches to teaching migrant students; developed communication strategies to assist in language teaching in basic education; evaluated the process after the application of strategies and materials in the classroom and, in this work, the successful experiences developed during the implementation of the program are presented. In this context, the basic education teachers who participated in the program became protagonists in the development of the activities.

Chapters

  • APRESENTAÇÃO
    ENTRE A FORMAÇÃO CONTINUADA, O ACOLHIMENTO E A CONSTRUÇÃO DAS APRENDIZAGENS
  • LETRALIZANDO NA DIVERSIDADE
    PRÁTICAS PARA UMA PEDAGOGIA DAS DIFERENÇAS
  • SEQUÊNCIA DIDÁTICA INTERCULTURAL
    UMA EXPERIÊNCIA NAS AULAS DE LÍNGUA ESPANHOLA
  • VIVIR PARA CONTARLA
    O GÊNERO MEMÓRIAS LITERÁRIAS COMO PONTE PARA OUTRAS TERRAS E TEMPOS
  • VIDAS EM MOVIMENTO
    PROMOVENDO O ACOLHIMENTO A MIGRANTES POR MEIO DO ENSINO DE HISTÓRIA
  • MULTICULTURALISMO E XENOFOBIA
    VALORIZAÇÃO DA DIVERSIDADE NO CONTEXTO ESCOLAR
  • A INTERCULTURALIDADE EM SALA DE AULA POR MEIO DO ENSINO DE GÊNEROS DISCURSIVOS
  • ANIMAIS AO REDOR DO MUNDO
    UMA EXPERIÊNCIA BILÍNGUE NA EDUCAÇÃO INFANTIL
  • INCLUSÃO E DIVERSIDADE ÉTNICO-CULTURAL NO 6º ANO
    UMA PROPOSTA DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA EM ESCOLA DE BOA VISTA-RR
  • FANZINES
    UMA FERRAMENTA DE APRENDIZAGEM INTERCULTURAL PARA ALUNOS BRASILEIROS E MIGRANTES
  • PROPOSTA DE DOCUMENTO ORIENTADOR PARA ACOLHIMENTO DE MIGRANTES

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cora Elena Gonzalo Zambrano, State University of Roraima

Doutora em Estudos Linguísticos (UFMG) e Mestre em Letras (UFRR), na área de Linguística Aplicada, com pesquisas sobre questões de fronteira e migração. Professora do curso de Letras da Universidade Estadual de Roraima (UERR). Professora do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFRR. Tem experiência em ensino de Espanhol e Português como língua adicional. Realiza pesquisas referentes ao Português como Língua Adicional (PLA), com foco na interculturalidade, nas políticas linguísticas e na formação de professores de línguas. É líder do grupo de pesquisa Português como Língua Adicional em Roraima (CNPQ/UERR). É membro do grupo de pesquisa IndisciPLAR: Português como Língua Adicional em perspectiva indisciplinar (UNICAMP). É membro do grupo de pesquisa Estudos Críticos sobre Linguagens, Letramentos e Educação (UFMG). Coordena o Programa de Extensão Ensino de Línguas e Formação de Professores da UERR. É coordenadora de área do Subprojeto Interdisciplinar Letras e Ciências Humanas e Sociais - PIBID 2024.

Jairzinho Rabelo, State University of Roraima

Licenciado e Mestre em Letras pela UFRR; especialista em Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa e Literatura pelo IBPEX; Doutor em Linguística e Língua Portuguesa pela Unesp/Araraquara. Professor da Rede Estadual de Ensino de Roraima e Professor da Universidade Estadual de Roraima.

Downloads

Published

September 4, 2025

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-65-89203-85-8

How to Cite

ZAMBRANO, Cora Elena Gonzalo; RABELO, Jairzinho. Between welcome and construction of learning: Students. [s.l.] : UERR Editions,2025. DOI: 10.24979/uerr.edicoes.148. Disponível em: https://edicoes.uerr.edu.br/index.php/inicio/catalog/book/148. Acesso em: 12 sep. 2025.